sábado, 14 de mayo de 2011

Programació d'una classe amb les TIC


Àrea: Coneixement del Medi Natural
Tema: Les fonts d’energia
Nivell educatiu: 4rt de Cicle Mitjà
Metodologia: El plantejament de la unitat de programació s’ha englobat dins el marc de la concepció constructivista de l’ensenyament, entenent que l’alumne ha de construir el seu propi coneixement a partir d’un aprenentatge significatiu. Així l’alumne serà el protagonista del seu propi desenvolupament, amb un guiatge, ajuda i “andamiatge” del mestre. L’estructura de la unitat respecta i propicia la iniciativa de l’alumne en tot el procés d’aprenentatge, alhora que incentiva l’esperit crític i constructiu. Podríem englobar la unitat plantejada dins d’un aprenentatge per descobriment guiat, considerant que l’alumne haurà de completar tasques sense l’ajuda del professor, tenint doncs un paper protagonista. Al llarg de tota la unitat de programació l’alumne haurà de desenvolupar diverses competències en les diferents metodologies requerides en les activitats. L’alumne haurà de treballar en petit grup, en gran grup i també de manera individual. El mestre en la majoria de les ocasions tan sols haurà de guiar l’alumne en les diverses activitats, ja que el plantejament d’aquestes és que permetin la iniciativa i autonomia de l’alumne, així com la cooperació entre iguals en determinades situacions. El guiatge del mestre serà mitjançant un llenguatge clar i entenedor. En el desenvolupament de la unitat de programació s’utilitzarà molt de material complementari, com poden ser els ordenadors o la pissarra digital.

Competències bàsiques
CONVIURE I HABITAR EL MÓN (PRÒPIA DE L’ÀREA)
Coneixement i interacció amb el món físic
- Explicació de fenòmens amb ajuda de models, verificació de la coherència entre les observacions i l’explicació donada i expressió d’aquesta utilitzant diferents canals comunicatius.
- Reflexió sobre les accions per a la millora i la preservació de les condicions de vida pròpia, aliena i de la resta dels éssers vius.
- Utilització crítica de fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar el món.

COMUNICATIVES
Lingüística i audiovisual
- Comprensió i expressió de missatges, tant orals com escrits, de manera eficaç i intel•ligible.
- Cerca, selecció i processament de la informació provinent de tot tipus de mitjans.
- Tractament de la informació.
Artística i cultural
- Expressió del coneixement mitjançant tècniques manipulatives, promovent la iniciativa personal, la imaginació i la creativitat.

METODOLÒGIQUES
Tractament de la informació i competència digital
- Cerca, selecció i processament de la informació, amb l’ús de tècniques i estratègies segons la font i els suports que s’utilitzen.
- Aplicació en diferents situacions i contexts del coneixement dels diferents tipus d’informació.
- Us de les TIC.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació.
Aprendre a aprendre
 - Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.

PERSONALS
Autonomia i iniciativa personal
- Aplicar coneixements i habilitats en diferents contextos.
- Dissenya i aplicar projectes de manera individual i col•lectiva de manera responsable i creativa.

Activitats a desenvolupar:
ACTIVITAT 1: Dinamarca, lliçó de vent.
Materials: pissarra digital i ordenador.
Temporalització: 10 minuts.
Objectiu:
·         Analitzar i valorar críticament la intervenció humana en el medi i el seu impacte al llarg del temps.
Continguts:
·         Coneixement de la necessitat d’energia a la nostra societat.
·         Les fonts d’energia renovables: el vent.
·         Valoració de la importància de fer servir fonts d’energia no contaminants.
·         Reflexió sobre la importància de l’ús de les fonts d’energia renovables per a la conservació de l’entorn.

Descripció de l’activitat:
A partir de la visualització d’un vídeo amb el suport de la pissarra digital sobre les energies renovables (contretament el vent), els alumnes faran una reflexió sobre quines són les fonts d’energia més positives pel medi ambient i que s’estendran més els propers anys. Hauran de donar la seva opinió i justificar-la. Es treballarà l’expressió oral de manera ordenada i coherent, tenint respecte a les opinions dels altres companys i seguint sempre l’ordre indicat pel mestre.
Link:


ACTIVITAT 2: Fem d’investigadors
Materials: cartolina, llapis, goma, bolígraf, colors, tisores, pegament, ordenador, impressora, diaris.
Temporalització: 1 hora i 30 minuts.
Objectius:
·         Extreure la informació convenient per un treball posterior.
·         Identificar les fons d’energia.
Continguts:
·         Selecció d’informació a través de diferents mitjans.
·         Identificació de diferents fonts d’energia.
·         Les fonts d’energia.
·         Fonts d’energia no renovables: el petroli.
·         Fonts d’energia renovables: el Sol, el vent i l’aigua.
·         Cooperació en el treball en equip.
·         Respecte als companys i a les persones en general.

Descripció de l’activitat:
Primer que res el mestre presentarà l’activitat a realitzar a partir del material corresponent i exemples. Cada grup alumnes haurà de triar una de les fonts d’energia treballades durant les sessions anteriors, i haurà de fer un treball d’investigació i recerca d’informació, per posteriorment presentar-lo a la resta de companys. Per buscar la informació comptaran amb diaris, llibres i accés a Internet; per aquest motiu una part de la sessió es desenvoluparà a l’aula d’informàtica, on els alumnes buscaran la informació convenient a partir d’adreces donades pel mestre. El treball estarà estructurat amb tres parts: informació general, imatges i noticies (serà interessant aquest últim apartat si han treballat les noticies a l’àrea de llengua catalana o castellana; si no és així es pot canviar per una altre tipus d’activitat). Tota la informació trobada l’hauran de seleccionar i presentar-la als companys a partir d’una presentació Power Point. Un cop presentats els diferents treballs, cada grup haurà de penjar la presentació al bloc de l’escola, per tal que tots els alumnes disposin de la informació i en puguin fer algun comentari o reflexió. El mestre farà les indicacions pertinents per fer un treball net, ordenat i estructurat. És una activitat molt individual de cada grup, on el mestre només guiarà quan ho demanin.

Avaluació:
L’avaluació és l’activitat sistemàtica i contínua integrada en el procés didàctic, la finalitat de la qual és conèixer i millorar el propi procés didàctic en general i l’alumne en particular.
A primària, tenint en compte el plantejament per competències, cal dir que tota situació escolar és alhora situació d’aprenentatge i avaluació. Això representa una concepció integrada de l’avaluació dels aprenentatges. Si es vol reforçar el desenvolupament continuat s’aplicaran instruments que permetin determinar el punt on es troba abans de plantejar una nova situació d’aprenentatge.
L’avaluació de l’alumnat ens permetrà obtenir la informació necessària sobre la marxa del procés didàctic de l’alumnat. Es durant a terme dos tipus de tècniques d’avaluació: la tècnica d’intercanvi oral i la tècnica d’observació. La primera es durà a terme a partir d’una entrevista no estructurada entre mestre – alumne. La tècnica d’observació serà directa a partir de l’anecdotari i registre d’incidents, i indirecta a partir de l’anàlisi dels treballs i produccions escolar. A partir d’aquesta tècnica es podran avaluar els continguts de normes i valors, així com un seguit de procediments.
L’avaluació final de l’alumnat contempla la informació de totes les tècniques explicades condensant-les en una sola nota. Els ítems a avaluar són els següents:

Ítems a avaluar

No hay comentarios:

Publicar un comentario